Hospital Baharu Kemaman siap 2021 ini - Shabery Cheek

Kemaman - Hospital Kemaman baharu yang bernilai RM420 juta dijangka siap pada 19 Disember 2021 bakal menyediakan kemudahan perkhidmatan ...

Kemaman - Hospital Kemaman baharu yang bernilai RM420 juta dijangka siap pada 19 Disember 2021 bakal menyediakan kemudahan perkhidmatan kesihatan terbaik kepada rakyat di daerah ini sekali gus mempengaruhi mutu perkhidmatan kesihatan di seluruh Terengganu.

Ahli Parlimen Kemaman, Dato’  Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, kemudahan hospital baharu serba canggih dan moden seperti Hospital Putrajaya itu juga bakal menjadi pemangkin kepada pertubuhan ekonomi lebih pesat terutamanya dalam industri minyak dan gas di daerah ini yang memberi sumbangan besar kepada ekonomi negara.

"Kita amat berterima kasih terutamanya kepada Perdana Menteri kerana meluluskan permintaan penduduk di sini untuk memperoleh sebuah hospital baharu kerana hospital sedia ada amat menyedihkan.

"Surat kebenaran (untuk memulakan kerja pembinaan) sudah diberikan dan ia dijangka siap dalam masa empat tahun empat bulan," katanya kepada pemberita selepas perasmian Majlis Kesyukuran Sempena Pembinaan Hospital Baharu  Kemaman di pekarangan Pejabat Dun Kijal di Bandar Baru Kijal, Kemaman, semalam.

Majlis berkenaan dirasmikan Ketua Umno Bahagian Kemaman merangkap Adun Kijal, Dato’  Seri Ahmad Said.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Infrastuktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau negeri yang juga Adun Kemasik, Ir Rosli Othman.

Mengulas lanjut mengenai hospital baharu berkenaan, Ahmad Shabery yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, hospital setinggi sembilan tingkat yang dibina di atas tanah seluas kira-kira 22 hektar itu akan mempunyai 300 katil.

"Ia akan menjadi satu hospital daerah yang besar di negeri ini," katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu (JKNT), Dr Mohammad Omar berkata, dengan adanya kemudahan hospital baharu itu Kemaman akan memiliki dua hospital kerana apabila hospital baharu siap, hospital sedia ada akan dijadikan sebagai Hospital Wanita dan Kanak-kanak.


Bagi hospital baharu pula, katanya, ia akan turut dilengkapi dua unit rawatan rapi (ICU) khas untuk kebakaran kerana risiko untuk berlakunya kebakaran sangat tinggi memandangkan industri petrokimia menjadi tunjang ekonomi Kemaman.

"Pembinaan hospital ini juga akan menaiktaraf perkhidmatan kepakaran sedia ada dari sembilan kepakaran kepada 20 kepakaran dan sub kepakaran di Hospital Kemaman sekaligus akan mengurangkan rujukan pesakit ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dan Hospital Tengku Ampuan Afzan  (HTAA) di Kuantan, Pahang.

"Hospital baharu ini sama canggih dengan hospital besar negeri dan ia juga akan menarik kehadiran pesakit dari utara Pahang," katanya.

Katanya, kemudahan lain yang tersedia adalah lapan dewan bedah, unit rawatan kritikal (CCU), pusat pemulihan rawatan jantung.


Mohammad berkata, kerja-kerja tanah pembinaan projek itu dijangka dimulakan pada Mac depan dan pihaknya berharap agar pihak kontraktor yang dilantik, Syarikat Ufuk Semarak Sdn Bhd dapat menyiapkan projek mega itu mengikut jadual yang ditetapkan memandangkan sebelum ini projek berkaitan hospital di seluruh Terengganu sering mengalami masalah.-teganukita.net

COMMENTS

Name

Berita,16,Eksklusif,60,Hiburan,4,Jenayah,3,Nasional,15,Pelancongan,10,Pendidikan,9,Politik,12,Rencana,12,Semasa,27,Sukan,6,
ltr
item
MY Terengganu: Hospital Baharu Kemaman siap 2021 ini - Shabery Cheek
Hospital Baharu Kemaman siap 2021 ini - Shabery Cheek
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiV60yOaBuRaOPRCWDrnicY2MuVMWlEFW55FwSKfyirqKCAKd5VGKKut-ZdSpnX8ueUxAkjCbfKWAug6_J2UDjeQvbosPG7R-Fa3uAiD-luvPP5B5Kr299zncOoRycIGdGLeb2cImH896kp/s640/Hospital-kemaman.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiV60yOaBuRaOPRCWDrnicY2MuVMWlEFW55FwSKfyirqKCAKd5VGKKut-ZdSpnX8ueUxAkjCbfKWAug6_J2UDjeQvbosPG7R-Fa3uAiD-luvPP5B5Kr299zncOoRycIGdGLeb2cImH896kp/s72-c/Hospital-kemaman.jpg
MY Terengganu
https://myportalterengganu.blogspot.com/2018/02/hospital-baharu-kemaman-siap-2021-ini.html
https://myportalterengganu.blogspot.com/
http://myportalterengganu.blogspot.com/
http://myportalterengganu.blogspot.com/2018/02/hospital-baharu-kemaman-siap-2021-ini.html
true
2656155258757284879
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy